Uksekastid
7 Sept 2004
Siiani olen siin lehel kajastanud peamiselt woofri ehitamist.
Tegelikult on aga woofri osakaal süsteemis üsna väike,
sest woofer mängib vaid umbes kahe oktaavi laiust sagedusala, samas
kui inimkõrv kuuleb 10 oktaavi. Ülejäänud 80%
sagedusalast on esikõlarite esitada. No tegelikult on
esikõlarid olnud autos juba algusest peale, kuid need on
mõeldud pigem taustaheli tekitamiseks mitte muusika nautimiseks.
Seepärast tulid need asendada natuke parematega.
Kõlarid otsustasin paigaldada vaid esiustesse. Miks?
- Esiteks seepärast, et kui sama sagedust mängib mitu
erinevat ja erinevas kohas paiknevat kõlarit, siis nad
paratamatult segavad üksteist tänu lainete interferentsile.
Kaod on nii heli kvaliteedis kui ka heli valjuduses.
- Teiseks seepärast, et tagakõlarite järgi puudub
otsene vajadus. Kui esikõlareid pole taha piisavalt kuulda, siis
on see tingitud esikõlarite halvast paigaldusest. Korralikult
paigaldatud esikõlareid on väga hästi ka tahaistmele
kuulda.
- Kolmandaks ei ole hea, kui heli tuleb ka (või ainult) selja
tagant. On ju kontserdit kuulates ka lava ja kõlarid kuulajate
ees, mitte taga. Siiski see on rohkem maitse asi, kuid mulle meeldis
eest tulev heli rohkem.
- Neljandaks - tagaistmel ma eriti tihti ei istu ning seepärast
ei ole mõtet raha tagakõlarite peale raisata.
Asi sai alguse tagaustest - tagakõlarite eemaldamisest ning
ukse tihendamisest. Esialgu oli pilt peale polstri eemaldamist selline:
ei tükkigi pigimatti ega vilti. Ainult kile, mis kaitseb
uksepolstrit ukse sees oleva niiskuse eest.
Uste mõlemad plekikihid said kaetud 2mm pigimatiga.
Kaitsekile sai tagasi pandud ning polster sai seestpoolt kaetud
poroloni-laadse materjaliga, et vähendada polstri nagisemist.
Ustest eemaldatud 6"x8" tehasekõlarid nägid
välja sellised:
Aga uued kõlarid on sellised:
Nüüd esiuksed. Algselt nägi uks välja selline -
ka siia polnud raatsitud pigimatti panna.
Kuid mina panin ka sinna mõlemale plekile 2mm pigimatti.
Uute kõlarite tarvis vedasin läbi kummikõri
2.5mm² kõlarijuhtmed ja juhtme valgustuse jaoks.
Kuna esialgsesse polstrisse ei õnnestunud kaks 6.5"
elementi sobiva nurga all mahutada, tuli teha uus polster. Üldiselt
on uksekaste tehes kaks võimalust - kas kasutada kastina tervet
ust või teha ukse pinnale kinnine kast. Mina valisin viimase.
Polstri-kasti põhi on vineerist.
Kuna uks polnud päris tasapinnaline, tuli kasti põhi teha
relieefne.
Elementide parima asukoha leidsin proovimismeetodil kasutades
plekitükke elementide kinnitusrõngaste suunamiseks.
Lisaks kinnitasin alusele veel puidust toed, et tulevasele kastile
oleks lihtsam kuju luua ja et kast jäigem tuleks.
Järgnevalt katsin raamistiku fliisiga ning pingutasin fliisi nii,
et ta võtaks tulevase kasti kuju.
Edasi oli juba lihtne - immutasin fliisi epoksüüdvaiguga
ning ladusin selle peale veel 3..5 klaasriide kihti.
Jah - ehitus algas 2003 aasta novembris.
Kast sai valmis - edasi tuleb see polstriga kokku viia. Selleks
kasutasin makroflexi.
Vahepeal tuleb tegeleda tweetritega. Need otsustasin paigaldada
peeglinurkadesse. Kõlaritega kaasas olevad keeratavad kopsikud
kinnitasin peale parima suuna proovimist tinutuskolviga plastpolstri
külge ning täitsin vahed makroflexiga. Selle katsin
klaaskiudpahtliga ning värvisin üle.
Ja lõpuks tuli kaua edasilükatud töö ka ära
teha - klaasriide ja makroflexine uks katta nahaga.
|