Pealeht
Minu BMW
Minu Mazda
Võimendid
Teooria

 
  Uksekastid

7 Sept 2004

Siiani olen siin lehel kajastanud peamiselt woofri ehitamist. Tegelikult on aga woofri osakaal süsteemis üsna väike, sest woofer mängib vaid umbes kahe oktaavi laiust sagedusala, samas kui inimkõrv kuuleb 10 oktaavi. Ülejäänud 80% sagedusalast on esikõlarite esitada. No tegelikult on esikõlarid olnud autos juba algusest peale, kuid need on mõeldud pigem taustaheli tekitamiseks mitte muusika nautimiseks. Seepärast tulid need asendada natuke parematega.

Kõlarid otsustasin paigaldada vaid esiustesse. Miks?

  • Esiteks seepärast, et kui sama sagedust mängib mitu erinevat ja erinevas kohas paiknevat kõlarit, siis nad paratamatult segavad üksteist tänu lainete interferentsile. Kaod on nii heli kvaliteedis kui ka heli valjuduses.
  • Teiseks seepärast, et tagakõlarite järgi puudub otsene vajadus. Kui esikõlareid pole taha piisavalt kuulda, siis on see tingitud esikõlarite halvast paigaldusest. Korralikult paigaldatud esikõlareid on väga hästi ka tahaistmele kuulda.
  • Kolmandaks ei ole hea, kui heli tuleb ka (või ainult) selja tagant. On ju kontserdit kuulates ka lava ja kõlarid kuulajate ees, mitte taga. Siiski see on rohkem maitse asi, kuid mulle meeldis eest tulev heli rohkem.
  • Neljandaks - tagaistmel ma eriti tihti ei istu ning seepärast ei ole mõtet raha tagakõlarite peale raisata.

Asi sai alguse tagaustest - tagakõlarite eemaldamisest ning ukse tihendamisest. Esialgu oli pilt peale polstri eemaldamist selline: ei tükkigi pigimatti ega vilti. Ainult kile, mis kaitseb uksepolstrit ukse sees oleva niiskuse eest.

Uste mõlemad plekikihid said kaetud 2mm pigimatiga.

Kaitsekile sai tagasi pandud ning polster sai seestpoolt kaetud poroloni-laadse materjaliga, et vähendada polstri nagisemist.

Ustest eemaldatud 6"x8" tehasekõlarid nägid välja sellised:

Aga uued kõlarid on sellised:

Nüüd esiuksed. Algselt nägi uks välja selline - ka siia polnud raatsitud pigimatti panna.

Kuid mina panin ka sinna mõlemale plekile 2mm pigimatti.

Uute kõlarite tarvis vedasin läbi kummikõri 2.5mm² kõlarijuhtmed ja juhtme valgustuse jaoks.

Kuna esialgsesse polstrisse ei õnnestunud kaks 6.5" elementi sobiva nurga all mahutada, tuli teha uus polster. Üldiselt on uksekaste tehes kaks võimalust - kas kasutada kastina tervet ust või teha ukse pinnale kinnine kast. Mina valisin viimase. Polstri-kasti põhi on vineerist.

Kuna uks polnud päris tasapinnaline, tuli kasti põhi teha relieefne.

Elementide parima asukoha leidsin proovimismeetodil kasutades plekitükke elementide kinnitusrõngaste suunamiseks.

Lisaks kinnitasin alusele veel puidust toed, et tulevasele kastile oleks lihtsam kuju luua ja et kast jäigem tuleks.

Järgnevalt katsin raamistiku fliisiga ning pingutasin fliisi nii, et ta võtaks tulevase kasti kuju.

Edasi oli juba lihtne - immutasin fliisi epoksüüdvaiguga ning ladusin selle peale veel 3..5 klaasriide kihti.

Jah - ehitus algas 2003 aasta novembris.

Kast sai valmis - edasi tuleb see polstriga kokku viia. Selleks kasutasin makroflexi.

Vahepeal tuleb tegeleda tweetritega. Need otsustasin paigaldada peeglinurkadesse. Kõlaritega kaasas olevad keeratavad kopsikud kinnitasin peale parima suuna proovimist tinutuskolviga plastpolstri külge ning täitsin vahed makroflexiga. Selle katsin klaaskiudpahtliga ning värvisin üle.

Ja lõpuks tuli kaua edasilükatud töö ka ära teha - klaasriide ja makroflexine uks katta nahaga.

Küsimused - Probleemid: black.salupa@mail.ee