| 
Uksekastid
 7 Sept 2004 
Siiani olen siin lehel kajastanud peamiselt woofri ehitamist.
 Tegelikult on aga woofri osakaal süsteemis üsna väike,
 sest woofer mängib vaid umbes kahe oktaavi laiust sagedusala, samas
 kui inimkõrv kuuleb 10 oktaavi. Ülejäänud 80%
 sagedusalast on esikõlarite esitada. No tegelikult on 
 esikõlarid olnud autos juba algusest peale, kuid need on
 mõeldud pigem taustaheli tekitamiseks mitte muusika nautimiseks.
 Seepärast tulid need asendada natuke parematega. 
 Kõlarid otsustasin paigaldada vaid esiustesse. Miks? 
  - Esiteks seepärast, et kui sama sagedust mängib mitu
   erinevat ja erinevas kohas paiknevat kõlarit, siis nad
   paratamatult segavad üksteist tänu lainete interferentsile.
   Kaod on nii heli kvaliteedis kui ka heli valjuduses.
 
  - Teiseks seepärast, et tagakõlarite järgi puudub 
   otsene vajadus. Kui esikõlareid pole taha piisavalt kuulda, siis
   on see tingitud esikõlarite halvast paigaldusest. Korralikult
   paigaldatud esikõlareid on väga hästi ka tahaistmele
   kuulda.
 
  - Kolmandaks ei ole hea, kui heli tuleb ka (või ainult) selja
   tagant. On ju kontserdit kuulates ka lava ja kõlarid kuulajate
   ees, mitte taga. Siiski see on rohkem maitse asi, kuid mulle meeldis
   eest tulev heli rohkem.
 
  - Neljandaks - tagaistmel ma eriti tihti ei istu ning seepärast
   ei ole mõtet raha tagakõlarite peale raisata. 
 
 
Asi sai alguse tagaustest - tagakõlarite eemaldamisest ning 
 ukse tihendamisest. Esialgu oli pilt peale polstri eemaldamist selline:
 ei tükkigi pigimatti ega vilti. Ainult kile, mis kaitseb
 uksepolstrit ukse sees oleva niiskuse eest. 
 
  
 
Uste mõlemad plekikihid said kaetud 2mm pigimatiga. 
 
  
 
Kaitsekile sai tagasi pandud ning polster sai seestpoolt kaetud 
 poroloni-laadse materjaliga, et vähendada polstri nagisemist. 
  
  
 
Ustest eemaldatud 6"x8" tehasekõlarid nägid 
 välja sellised: 
  
  
  
  
 
Aga uued kõlarid on sellised:  
             
Nüüd  esiuksed. Algselt nägi uks välja selline - 
 ka siia polnud raatsitud pigimatti panna. 
         
Kuid mina panin ka sinna mõlemale plekile 2mm pigimatti. 
   
Uute kõlarite tarvis vedasin läbi kummikõri
 2.5mm² kõlarijuhtmed ja juhtme valgustuse jaoks. 
     
Kuna esialgsesse polstrisse ei õnnestunud kaks 6.5"
 elementi sobiva nurga all mahutada, tuli teha uus polster. Üldiselt
 on uksekaste tehes kaks võimalust - kas kasutada kastina tervet
 ust või teha ukse pinnale kinnine kast. Mina valisin viimase.
 Polstri-kasti põhi on vineerist. 
  
Kuna uks polnud päris tasapinnaline, tuli kasti põhi teha
 relieefne. 
  
  
  
  
  
  
 
Elementide parima asukoha leidsin proovimismeetodil kasutades 
 plekitükke elementide kinnitusrõngaste suunamiseks. 
  
   
 
Lisaks kinnitasin alusele veel puidust toed, et tulevasele kastile
 oleks lihtsam kuju luua ja et kast jäigem tuleks. 
  
  
  
 
Järgnevalt katsin raamistiku fliisiga ning pingutasin fliisi nii,
 et ta võtaks tulevase kasti kuju. 
  
  
 
Edasi oli juba lihtne - immutasin fliisi epoksüüdvaiguga 
 ning ladusin selle peale veel 3..5 klaasriide kihti. 
  
  
 
Jah - ehitus algas 2003 aasta novembris. 
  
  
 
Kast sai  valmis - edasi tuleb see polstriga kokku viia. Selleks
 kasutasin makroflexi. 
  
  
  
 
Vahepeal tuleb tegeleda tweetritega. Need otsustasin paigaldada 
 peeglinurkadesse. Kõlaritega kaasas olevad keeratavad kopsikud 
 kinnitasin peale parima suuna proovimist tinutuskolviga plastpolstri 
 külge ning täitsin vahed makroflexiga. Selle katsin 
 klaaskiudpahtliga ning värvisin üle. 
  
  
  
  
  
  
 
Ja lõpuks tuli kaua edasilükatud töö ka ära
 teha - klaasriide ja makroflexine uks katta nahaga. 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
 |