Elektroonika
9 Aug 2003
ATF-mõõtja
See seade sai niisama huvi pärast tehtud. Nimelt mõõdab
ta küttesegu koostist: õhu ja bensiini masside suhet. Küttesegu
koostisest sõltub mootori töö. Normaalne küttesegu on
12.6:1(rikas) kuni 15.4:1(lahja). Normaalsest rikkama seguga mootori võimsus
väheneb, tekib tahmamine ning suits. Normaalsest lahjem küttesegu
põhjustab samuti võimsuse langust ning kuumust, mis võib
mootori sulatada. Alloleval joonisel on kujutatud mootori võimsuse
(punane) ja kütusekulu (sinine) sõltuvused küttesegukoostisest.
Keskel jookseb vertikaalne joon, mis näitab optimaalset suhet võimsuse
ja ökonoomsuse vahel. Seda suhet nimetatakse stöhhiomeetriliseks.
Nn "stock" auto puhul ei ole mõtet küttesegu
koostist jälgida - sissepritse aju või karburaator on nii häälestatud,
et küttesegu ei väljuks normi piirest. Küttesegu koostist tuleb
jälgida aga iseehitatud või täiendatud turbo ja/või
nitrosüsteemide puhul. Sest siis ei pruugi sissepritseaju suuremale hapniku
kogusele vastavalt kütust pritsida ja ongi häda käes: lahja
küttesegu tulemusena sulavad kolvid ära. Kui ATF-mõõtja
olemas, siis näeb kohe ära, kui segu lahja ja saab vastavalt toitesüsteemi
täiustada. Samuti on ATF mõõtjaga hea karburaatorit häälestada.
Eriti kui neid mitu on.
Aga kuidas siis see aparaat küttesegu mõõdab?
Tegelikult mõõdavad uuemad sissepritsesüsteemid
pidevalt küttesegu koostist. Seega pole vaja muud teha, kui vastavalt
andurilt signaal kätte saada. Selleks anduriks on Lambda andur ja asub
ta väljalaskekollektoris. Uuematel masinatel on üks veel peale katalüsaatorit,
mis kontrollib katalüsaatori tööd. Kui Lambda andur on oma
töösoojuse saavutanud, siis hakkab ta ise sõltuvalt heitgaasides
leiduvale jääkhapnikule voolu tootma. Nagu alloleval graafikul.
Nagu näha, ei ole selle voolu sõltuvus päris
lineaarne, kuid ega meil ega ka sissepritseajul ei olegi vaja täpset
väärtust. Piisab lihtsalt teadmisest, kas segu on lahja või
rikas, liiga lahja või liiga rikas. Muidugi saab selle kõvera
järgi arvutada ka üsna täpse väärtuse, kuid seade
tuleks keerukam.
Kui on tegemist karburaatoriga autoga või puudub autol
Lambda andur, saab selle romulast tuua või poest osta. Kõik
Lambda andurid on sama tööpõhimõttega.
Mida ta siis näitab?
Seadmel on kümme LED lambikest, mis siis järgemööda
näitavad küttesegu koostist.
Ühtki tuld ei põle - põlemist
ei toimu. Esineb sissepritsega mootoril mootoriga pidurdades, sest siis ei
pihustata kütet.
Tuled liiguvad 0..7 edasi-tagasi nagu KITT'il
- Sissepritsemootor "mängib" stöhhiomeetrilise küttesegu
ümber. Esineb sissepritega mootoriga ühtlaselt sõites.
Põleb 7 või 8 tuli - segu
on ~12.6:1. Mootor arendab maksimaalset võimsust. Esineb sissepritsemootoril
kiirendades.
Kui gaasipedaal on põhjas ja põleb madalam, kui 6. tuli, siis
on segu lahja ja oht, et mootor kuumeneb üle. Kui põleb 9 või
10 tuli, siis on segu liiga rikas ja midagi on mäda.
Seade ise näeb välja selline enne värvimist.
Seadmesse tuleb 3 juhet: +12V, Mass, Juhe Lambda andurist.
Skeem näeb välja selline:
Aga täpselt samasuguseid seadmeid müüakse poes
ka. "Kõigest" 170$ eest.
VU-mõõtja
Kuna mu eelmisel võimendil, Lanzar
Vibe 235-l oli selline asi peal, siis harjusin temaga nii ära, et
ilma ei saa. Niisis laenasin ühe vene maki käest galvanomeetri M68501
ning ühendasin ta järgmisesse skeemi:
Ja ühendasin paralleelselt kõlariga. Lõppprodukt
näeb välja selline.
19 Aug 2003
Otsustasin, et VU mõõtjal võiks taustvalgus
ikka ka olla. Seepärast lõikasin tüki trükkplaaditoorikut
ja tinutasin talle 2 mobiili valgusdioodi ning ühe takisti peale. Hirmus
nikerdamine oli, kuna need valgusdioodid on nii väikesed. Pildil võrdlus
tuletikuga.
Siis sulatasin liimipüssiga trükkplaaditüki
mõõtja külge.
Valgus jäi tänu musta aluse tõttu ebaühtlane.
Et seda vähendada, sulatasin liimipüssiga ka hajuti valgusdioodidele
ette. Lõpptulemus näeb välja seesugune.
|