|
Woofrikasti paigutus autos
23 Sep 2003
Woofrikasti paigutus autos
Woofrikasti paigutus autos on väga tähtis. Kasti
asetusest sõltub helirõhk autos väga palju. Lausa kümneid
dB. Näiteks mina sain sama tehnika, kuid uue asetusega kastiga täpselt 10dB juurde. See on sama, kui oleks ostnud kümme korda võimsama võimendi. Nii et kasti parima asukoha leidmiseks tasub vaeva näha. Seepärast ongi üks levinumaid küsimusi, et kus kohas ja mis
pidi peaks woofrikast autos asetsema. Kahtlemeta ei ole sellele lihtne vastata.
Mille pärast üldse mõjutab kasti asukoht helirõhku?
Vastuseks võib välja tuua kolm põhilist asjaolu: lainete levimine, peegeldumine ja liitumine.
Kõigepealt bassiheli lained peegelduvad väikeste kadudega pea igalt
pinnalt autos. Seepärast ei olegi vajalik, et woofriga oleks "silmside".
Paljudel juhtudel on element suunatud pagasiluugi poole, kust heli peegeldub
kuulajateni selle asemel et ennast istmest läbi pressida. Heli peegeldub
ka auto laest, akendest jne ning liituvad omavahel. Selle peegeldumise ja liitumise pärast ongi auto kerel
omadus madalaid helisid võimendada. Aga, kel koolist
meeles, siis lained liitudes alati ei võimenda üksteist. Nimelt
see sõltub laine faasist ehk sellest, kui pika tee on laine läbinud.
Kui näiteks osad lained jõuavad kuulaja kõrva otse elemendilt,
osad esiklaasilt peegeldununa, siis kõrvas liitudes on nad erinevas faasis
ning summutavad hoopis üksteist. Seepärast ongi vaja leida kastile
selline asukoht, et kuulajani jõuaks kõik lained võimalikult
ühes faasis. Samuti saab SPL võistlustel autos sättida just
mikrofoni asukohta "fookuse", kus teatud sagedusega lained liituvad
just ühes faasis. Aga see sättimine ei ole sugugi lihtne. Lainete
levimist on väga raske ette ennustada ning seepärast parima tulemuse
saab proovimismeetodil.
Kel plaanis omale kasti ehitama hakata, siis soovitan kõigepealt
mõne sõbra käest laenata woofrikast ja leida selline kasti
asukoht ja suund, kus heli kõige valjemini kostub. Siiski, on mõned
variandid, mis levinud autotüüpide puhul annavad häid tulemusi.
Allpool siis mõned neist. Kuna heli levik ja peegeldumine on igas
autos erinev ja ettenägematu, siis neid variante ei tasu 100% tõe
pähe võtta - alati võib leiduda mõni parem variant. Kindlasti on ka erinevate autode puhul neist paremaid variante, kuid siinsed variandid on aegade jooksul proovitud ja need on üsna lollikindlad - väga "ämbrisse" ei saa nendega astuda.
Inverteritoru paigutusest: Kuna toru kiirgab, nagu elementki,
laineid siis kehtivad toru asukohale samad reeglid, mis elemendile. S.T. parima
tulemuse saab proovides. Aga kuna see proovimine on tüütu, siis kõige
kindlam oleks, kui võimalik, panna toru elemendiga samasse seina.
Sedaan
Minu meelest parim variant, kui vähegi võimalik,
on ehitada kast aknalaua alla nii, et element ja inverter oleks aknalaua peal.
Nii jõuab heli takistusteta salongi. Ainuke oht on see, et kui tagaaken
on suure kalde all ja istmel on suured peatoed, võib tekkida elemendi
kohale "padi" kust heli edasi ei jõua, vaid elemendi tekitatud lained summutavad end. Selle vastu aitab peatugede
eemaldamine ja elemendi ettepoole kaldu asetamine.
Kui element ei mahu aknalauale või ei taheta aknalauda
auke teha, siis teine hea variant on selline, kus element ja toru on suunatud
istme poole. Kasti esisein on terve pagasiruumi laiune ja kõrgune ning
kasti ja istme vahele jäetakse ~10 cm pikkune kamber, mis isoleeritakse
ülejäänud pagasnikust ära. Selline variant on hea läbiva
käetoeavaga tagaistme puhul. Kui käetoeava pole, siis tuleks istme
taga olev plekk võimalikult hõredaks teha. Muidu ei jõua
lained istmest läbi.
Kolmas, kõige kehvem variant on nn "kirstu"
puhul. Ehk siis lahtine, eemaldatav kast pagasnikus. Kõigepealt tuleks
aknalauda paar auku teha, et heli pagasnikust välja jõuaks. Hea
idee on näiteks u15 cm läbimõõduga augud lõigata
ja 6½" kõlarite võred peale panna. Seejärel tuleks
proovimismeetodil leida parim askuoht ja suund kastile. Tavaliselt on parimad
siis, kui element on suunatud taha või vasakule. Kui pagasiluugi avades
salongis heli valjemaks läheb, on kasti asetus vale.
Laugpära
Laugpära puhul on kõige mõtekam suunata
heli salongi pagasiluugipõrkega. Sel juhul tuleb eemaldada tagaaknalaud.
Äärmisel juhul võib sellesse augud lõigata. Jällegi,
kui luugi avades bassiheli tugevneb, on midagi valesti. Jälgida tuleb ka seda, et kasti ja luugi vahele liiga väike ava ei jääks - muidu ei jõua helilained pagasiruumist välja vaid hakkavad üksteist summutama.
Hea tulemuse saab ka siis, kui element on pagasiruumi tagaosas
ning suunatud üles. Sel juhul peaks kast võimalikult madalal asuma. Näiteks tagavararatta asemele ehitatud kast.
Elemendi võib ka kaldu suunata.
Universaal
Universaal kere puhul sobivad sama tüüpi kastid,
mis laugpäral. Universaal
kerega autol tuleks jällegi aknalaud eemaldada või sellesse avad
teha.
|
|