|
|
|
Kast
Kast '2004
28 sept 2004
Kuna mu eelmise kasti ümberehitus ei andnud oodatud tulemust,
siis otsustasin teha täiesti uue kasti. Alustasin täiesti
nullist - laenasin StarSoundi 8" elemendid, tegin neile
väikesed inverterkastid ning mõõtsin RTA-ga ära
nende sageduskarakteristika vabas õhus. Kastidel sai inverterit
paigutada kahte kohta: elemendiga samasse seina ja küljeseina.
Seejarel hakkasin kaste erinevates asendites proovima mõõtes
RTA-ga kõlarite sageduskarakteristika muutumist võrreldes
vabas õhus. Nii sain kätte graafiku, kuidas auto kere
erinevaid sagedusi mõjutab. Selle alusel otsisin kohti, kus heli
kõige paremini salongi kostuks. Selgus, et kõige parem kastide asukoht on pagasiruumi eesosas, võimalikult madalal:
Kui kastid 10cm kõrgemale tõsta, siis tulemus langes 3dB. Sellisesse kohta ~300 liitrist kasti ei õnnestu paigutada seega tuli otsida mõni muu koht. Selleks sai võimalikult madal kast, üles suunatud elementide ja inverteriga. Täheldasin veel kahte kummalist asjaolu: elemendid peaksid olema üksteisega täpselt paralleelselt ja autoga kas täpselt risti või täpselt paralleelselt. Väike nurga muutus vähendas kohe tulemust. Teine kummaline asi oli see, et kuigi proovikast oli plaatide abiga istmete seljatoe kõrgune, andis istmete seljatugede allalaskmine 1dB juurde ning mis veel parem - tipp tõusis 5Hz kõrgemale võimaldades SPL võitlusel kõrgemat sagedust lasta. Tänu kõrgemale sagedusele värisevad(summutavad) auto kere osad vähem ning elemendid mängivad ka kõrgemat sagedust valjemini.
Nüüd, kui plaan olemas, siis kasti ehitama. Asendamatu vahend kastiehitamisel on käsiketassaag. Sellega saab ülitäpseid lõikeid teha ka nurga all:
Et kast võimalikult hästi ja madalale autosse istuks, tuli kasti põhja natuke peitliga töödelda:
Varurattakoopa tegin klaasriidest. See lisas kastile 60 liitrit mahtu:
Seejärel lisasin kastile ükshaaval külgi pidevalt kontrollides,
et kasti saaks ikka ühes tükis autost välja võtta. Nimelt
otsustasin uue kasti teha sellise, mille saaks vajadusel autost välja
võtta. Põhjus selles, et vahest on autoga vaja midagi suuremat
vedada, vahest on vaja ligipääsu auto pagasiruumi, et näiteks
stanget eemaldada ning kastiga auto on üle saja kilo raskem - kiirendades
oleks tark sellest lisaraskusest loobuda. Pättide elu see kergemaks aga
ei tee, kuna isegi kahekesi on tükk tegu, et see kast autost välja
sikutada:
Nüüd lõikame inverteri- ja elemendiaugud. Nagu näha, pole lihtne kaht 15" elementi koos inverteriavaga ära mahutada. Seepärast tuli inverter teha " I " kujuline:
Tiheda paigutuse tõttu jäi pealmine plaat üsna hõredaks. Igaks juhuks lisasin teise kihi vineeri tugevduseks:
Niimoodi, spetsiaalset vormi kasutades, valmis inverter:
Kast on tehniliselt valmis. Jääb üle vaid viimistlus teha:
Võimendid hakkavad paiknema nii :
|
|
|