Pealeht
Minu BMW
Minu Mazda
Võimendid
Mõõdetud
Mõõtmisest
Koormustakisti
Heligeneraator
Kalkulaator

Teooria

 
  Woofrikasti paigutus autos

23 Sep 2003

Woofrikasti paigutus autos

Woofrikasti paigutus autos on väga tähtis. Kasti asetusest sõltub helirõhk autos väga palju. Lausa kümneid dB. Näiteks mina sain sama tehnika, kuid uue asetusega kastiga täpselt 10dB juurde. See on sama, kui oleks ostnud kümme korda võimsama võimendi. Nii et kasti parima asukoha leidmiseks tasub vaeva näha. Seepärast ongi üks levinumaid küsimusi, et kus kohas ja mis pidi peaks woofrikast autos asetsema. Kahtlemeta ei ole sellele lihtne vastata.

Mille pärast üldse mõjutab kasti asukoht helirõhku? Vastuseks võib välja tuua kolm põhilist asjaolu: lainete levimine, peegeldumine ja liitumine. Kõigepealt bassiheli lained peegelduvad väikeste kadudega pea igalt pinnalt autos. Seepärast ei olegi vajalik, et woofriga oleks "silmside". Paljudel juhtudel on element suunatud pagasiluugi poole, kust heli peegeldub kuulajateni selle asemel et ennast istmest läbi pressida. Heli peegeldub ka auto laest, akendest jne ning liituvad omavahel. Selle peegeldumise ja liitumise pärast ongi auto kerel omadus madalaid helisid võimendada. Aga, kel koolist meeles, siis lained liitudes alati ei võimenda üksteist. Nimelt see sõltub laine faasist ehk sellest, kui pika tee on laine läbinud. Kui näiteks osad lained jõuavad kuulaja kõrva otse elemendilt, osad esiklaasilt peegeldununa, siis kõrvas liitudes on nad erinevas faasis ning summutavad hoopis üksteist. Seepärast ongi vaja leida kastile selline asukoht, et kuulajani jõuaks kõik lained võimalikult ühes faasis. Samuti saab SPL võistlustel autos sättida just mikrofoni asukohta "fookuse", kus teatud sagedusega lained liituvad just ühes faasis. Aga see sättimine ei ole sugugi lihtne. Lainete levimist on väga raske ette ennustada ning seepärast parima tulemuse saab proovimismeetodil.

Kel plaanis omale kasti ehitama hakata, siis soovitan kõigepealt mõne sõbra käest laenata woofrikast ja leida selline kasti asukoht ja suund, kus heli kõige valjemini kostub. Siiski, on mõned variandid, mis levinud autotüüpide puhul annavad häid tulemusi. Allpool siis mõned neist. Kuna heli levik ja peegeldumine on igas autos erinev ja ettenägematu, siis neid variante ei tasu 100% tõe pähe võtta - alati võib leiduda mõni parem variant. Kindlasti on ka erinevate autode puhul neist paremaid variante, kuid siinsed variandid on aegade jooksul proovitud ja need on üsna lollikindlad - väga "ämbrisse" ei saa nendega astuda.

Inverteritoru paigutusest: Kuna toru kiirgab, nagu elementki, laineid siis kehtivad toru asukohale samad reeglid, mis elemendile. S.T. parima tulemuse saab proovides. Aga kuna see proovimine on tüütu, siis kõige kindlam oleks, kui võimalik, panna toru elemendiga samasse seina.

Sedaan

Minu meelest parim variant, kui vähegi võimalik, on ehitada kast aknalaua alla nii, et element ja inverter oleks aknalaua peal. Nii jõuab heli takistusteta salongi. Ainuke oht on see, et kui tagaaken on suure kalde all ja istmel on suured peatoed, võib tekkida elemendi kohale "padi" kust heli edasi ei jõua, vaid elemendi tekitatud lained summutavad end. Selle vastu aitab peatugede eemaldamine ja elemendi ettepoole kaldu asetamine.

Kui element ei mahu aknalauale või ei taheta aknalauda auke teha, siis teine hea variant on selline, kus element ja toru on suunatud istme poole. Kasti esisein on terve pagasiruumi laiune ja kõrgune ning kasti ja istme vahele jäetakse ~10 cm pikkune kamber, mis isoleeritakse ülejäänud pagasnikust ära. Selline variant on hea läbiva käetoeavaga tagaistme puhul. Kui käetoeava pole, siis tuleks istme taga olev plekk võimalikult hõredaks teha. Muidu ei jõua lained istmest läbi.


Kolmas, kõige kehvem variant on nn "kirstu" puhul. Ehk siis lahtine, eemaldatav kast pagasnikus. Kõigepealt tuleks aknalauda paar auku teha, et heli pagasnikust välja jõuaks. Hea idee on näiteks u15 cm läbimõõduga augud lõigata ja 6½" kõlarite võred peale panna. Seejärel tuleks proovimismeetodil leida parim askuoht ja suund kastile. Tavaliselt on parimad siis, kui element on suunatud taha või vasakule. Kui pagasiluugi avades salongis heli valjemaks läheb, on kasti asetus vale.


Laugpära

Laugpära puhul on kõige mõtekam suunata heli salongi pagasiluugipõrkega. Sel juhul tuleb eemaldada tagaaknalaud. Äärmisel juhul võib sellesse augud lõigata. Jällegi, kui luugi avades bassiheli tugevneb, on midagi valesti. Jälgida tuleb ka seda, et kasti ja luugi vahele liiga väike ava ei jääks - muidu ei jõua helilained pagasiruumist välja vaid hakkavad üksteist summutama.



Hea tulemuse saab ka siis, kui element on pagasiruumi tagaosas ning suunatud üles. Sel juhul peaks kast võimalikult madalal asuma. Näiteks tagavararatta asemele ehitatud kast.


Elemendi võib ka kaldu suunata.


Universaal

Universaal kere puhul sobivad sama tüüpi kastid, mis laugpäral. Universaal kerega autol tuleks jällegi aknalaud eemaldada või sellesse avad teha.


Küsimused - Probleemid: black.salupa@mail.ee