Viimasel ajal on firmad järjest rohkem hakanud valetama oma võimendite võimsuste kohta ja seda just suurema poole. Valetavad ka tuntud firmad ning võimalik on ka see, et ühe tooteseeria kohta annab firma õiget infot, teise kohta aga valetab. Seda kõike põhjusel, et heausksete ostjate silmis võimalikult palju tähelepanu saada. Reeglina on nii, et mida suuremalt võimendile võimsus peale kirjutatud on, seda ülehinnatum ta on.

Võimendi tegelikust võimsusest on hea võimalus aimu saada kaitsmete järgi arvutades, sest võimendite insenerid on müügimeestest ausamad ning projekteerivad võimenditele küllaltki õige suurusega kaitsmed. Allolev kalkulaator arvutab ( P = I x U valemi järgi) suurima võimsuse, mida võib võimendi toiteplokk tarbida ning selle järgi võimendi kasutegurit arvestades suurima väljundvõimsuse. Kuna võimendite valmistamistehnoloogiad on sarnased, siis sellisel meetodil arvutamine annab reeglina üsna täpse tulemuse. Enamus eksimusi tekib juhtudel, kui võimendile on ette nähtud liiga suured või liiga väiksed kaitsmed. Harva esineb ka juhuseid, kus näiteks kaks 25A kaitset on ühendatud järjestikku. Nii paistab võimendi olevat 50A, kuigi tegelikult on ta ikka kõigest 25A. Juhtub ka nii, et interneti ja kataloogi piltidel on võimendil üks kaitse, tegelikult aga teine (MDS, Sony jne). Sel juhul tuleb kalkulaatroisse sisestada väikseim kaitsme suurus. Kalkulaatori usaldatavust saab vaadata statistika lehel.

Tasub veel kõrva taha panna, et võimsuse vahe alla 25% on alla 1dB ja inimkõrvale kuulmatu. Võimendi võimsus sõltub veel paljudest välistest teguritest, kõige rohkem auto akupingest, samuti ka temperatuurist, kuulatavast helist jne. Lisaks pole sama seeria võimendid kunagi identsed, nii et isegi täpsete seadmetega mõõtes võib võimendi võimsus erineda vabalt 10%. Seega rumalus oleks küsida stiilis: miks kalkulaator näitab 1080W kui minu võimendi on "tegelikult" 900W.

Tuletan veelkord meelde, selle programmi eesmärk ei ole mitte arvutada võimendi täpset võimsust, vaid luua ettekujutus võimsuse suurusjärgust. Kui võimendile panna suurem kaitse, siis võimendi ei lähe sellest võimsamaks!


Võibolla on sind huvitava võimendi võimsus juba mõõdetud. Vaata siit andmebaasist.

Kanalite Arv Klass Sillatav
     
Kaitsmete väärtus Akupinge Min takistus
A V oomi



Kanalite arv: Võimendi kanalite arv. Kuna 3, 5 ja 6 kanalilistel võimenditel on tavaliselt kanalite võimsus erinev, siis ei saa anda tulemust 3 x ... jne. Seepärast vali "Muu" ja saad teada kõikide kanalite võimsuse kokku. Selline asi on ka silma jäänud, et enamus 4 kanalilisi võimendid on 2 x 25A ja umbes 4 x 50W. Sellest võimsamad on väga haruldased.

Klass: Enamlevinuimad võimendite klassid. Enamus võimendid on AB klassi. A klassi võimendid on väga harvad, kallid ja kvaliteetsed. Neile on kohe suurelt "Class A" peale kirjutatud. Klass D ehk rahvasuus digivõimuks kutsutud võimendid on reeglina ühe kanaliga, võimsad ja kuna nad üle 300Hz heli ei suuda teha, siis kasutatakse neid woofrite toitmiseks. Tavaliselt on võimu nimes täht "D".

Sillatav: Kui võimendi on sillatav, siis saab suurema võimsuse saamiseks tema kaks kanalit kokku liita. Kui võimendi on sillatav, siis reeglina on ta kõlariklemmide juures märgitud, kuidas sildreziimis kõlareid ühendada. Märksõna on kas "bridged" või "mono"

Kaitsmete väärtus: Võimendi kõikide kaitsmete väärtus. Muidugi ettenähtud kaitsmete. Kui võimendile iseseisvalt suuremad kaitsmed panna, siis võimendi ei lähe võimsamaks! Tavaliselt on kaitsmepesa juurde kirjutatud, mis kaitsmed sinna sobivad. Levinuimad kaitsmed on ATO/ATC tüüpi, milledel on standartsed värvid:

Lilla -3 A
Punane -10A

Läbipaistev - 25A

Lilla - 40A
Pruun -5 A
Sinine -15A
Roheline - 30A
Tumepruun - 7.5A
Kollane -20A
Oranz - 35A

Akupinge: Kuigi auto pardapinge on öeldud 12V, siis praktikas on ta pisut suurem. Mootori töötades 13...14.4V, mootori seistes korras ja laetud akuga 12.8...13.0V Kui võimendil on liiga peenikesed juhtmed või on aku nõrk või tühi, võib pinge võimendi klemmidel kuni paar volti langeda. Samuti langeb pinge väga suure voolu korral - >100A võimendi puhul ei ole mõtet loota et võimendi tavalise akuga üle 12V saaks.

Min takistus: Takistus, kus võimendi (mitte sildamata) arendab suurimat võimsust. Tavaliselt väikseim takistus, mida võimendi ametlikult kannatab. AB klassi võimenditel tavaliselt 2 oomi ja D klassi võimenditel tavaliselt 1oom. Märksõna on "x ohm stable".


Tagasi kodulehele

See on minu esimene javascript alustatud 21Nov2003

Oled siin lehel 7398 -s arvutaja.

Küsimused - Probleemid: black.salupa@mail.ee