Pealeht
Minu BMW
Minu Mazda
Võimendid
Teooria

 
  Elektroonika

9 Aug 2003

ATF-mõõtja

See seade sai niisama huvi pärast tehtud. Nimelt mõõdab ta küttesegu koostist: õhu ja bensiini masside suhet. Küttesegu koostisest sõltub mootori töö. Normaalne küttesegu on 12.6:1(rikas) kuni 15.4:1(lahja). Normaalsest rikkama seguga mootori võimsus väheneb, tekib tahmamine ning suits. Normaalsest lahjem küttesegu põhjustab samuti võimsuse langust ning kuumust, mis võib mootori sulatada. Alloleval joonisel on kujutatud mootori võimsuse (punane) ja kütusekulu (sinine) sõltuvused küttesegukoostisest. Keskel jookseb vertikaalne joon, mis näitab optimaalset suhet võimsuse ja ökonoomsuse vahel. Seda suhet nimetatakse stöhhiomeetriliseks.


Nn "stock" auto puhul ei ole mõtet küttesegu koostist jälgida - sissepritse aju või karburaator on nii häälestatud, et küttesegu ei väljuks normi piirest. Küttesegu koostist tuleb jälgida aga iseehitatud või täiendatud turbo ja/või nitrosüsteemide puhul. Sest siis ei pruugi sissepritseaju suuremale hapniku kogusele vastavalt kütust pritsida ja ongi häda käes: lahja küttesegu tulemusena sulavad kolvid ära. Kui ATF-mõõtja olemas, siis näeb kohe ära, kui segu lahja ja saab vastavalt toitesüsteemi täiustada. Samuti on ATF mõõtjaga hea karburaatorit häälestada. Eriti kui neid mitu on.


Aga kuidas siis see aparaat küttesegu mõõdab?

Tegelikult mõõdavad uuemad sissepritsesüsteemid pidevalt küttesegu koostist. Seega pole vaja muud teha, kui vastavalt andurilt signaal kätte saada. Selleks anduriks on Lambda andur ja asub ta väljalaskekollektoris. Uuematel masinatel on üks veel peale katalüsaatorit, mis kontrollib katalüsaatori tööd. Kui Lambda andur on oma töösoojuse saavutanud, siis hakkab ta ise sõltuvalt heitgaasides leiduvale jääkhapnikule voolu tootma. Nagu alloleval graafikul.

Nagu näha, ei ole selle voolu sõltuvus päris lineaarne, kuid ega meil ega ka sissepritseajul ei olegi vaja täpset väärtust. Piisab lihtsalt teadmisest, kas segu on lahja või rikas, liiga lahja või liiga rikas. Muidugi saab selle kõvera järgi arvutada ka üsna täpse väärtuse, kuid seade tuleks keerukam.

Kui on tegemist karburaatoriga autoga või puudub autol Lambda andur, saab selle romulast tuua või poest osta. Kõik Lambda andurid on sama tööpõhimõttega.

Mida ta siis näitab?

Seadmel on kümme LED lambikest, mis siis järgemööda näitavad küttesegu koostist.

Ühtki tuld ei põle - põlemist ei toimu. Esineb sissepritsega mootoril mootoriga pidurdades, sest siis ei pihustata kütet.
Tuled liiguvad 0..7 edasi-tagasi nagu KITT'il - Sissepritsemootor "mängib" stöhhiomeetrilise küttesegu ümber. Esineb sissepritega mootoriga ühtlaselt sõites.
Põleb 7 või 8 tuli - segu on ~12.6:1. Mootor arendab maksimaalset võimsust. Esineb sissepritsemootoril kiirendades.

Kui gaasipedaal on põhjas ja põleb madalam, kui 6. tuli, siis on segu lahja ja oht, et mootor kuumeneb üle. Kui põleb 9 või 10 tuli, siis on segu liiga rikas ja midagi on mäda.

Seade ise näeb välja selline enne värvimist. Seadmesse tuleb 3 juhet: +12V, Mass, Juhe Lambda andurist.

Skeem näeb välja selline:



Aga täpselt samasuguseid seadmeid müüakse poes ka. "Kõigest" 170$ eest.



VU-mõõtja

Kuna mu eelmisel võimendil, Lanzar Vibe 235-l oli selline asi peal, siis harjusin temaga nii ära, et ilma ei saa. Niisis laenasin ühe vene maki käest galvanomeetri M68501 ning ühendasin ta järgmisesse skeemi:


Ja ühendasin paralleelselt kõlariga. Lõppprodukt näeb välja selline.

19 Aug 2003

Otsustasin, et VU mõõtjal võiks taustvalgus ikka ka olla. Seepärast lõikasin tüki trükkplaaditoorikut ja tinutasin talle 2 mobiili valgusdioodi ning ühe takisti peale. Hirmus nikerdamine oli, kuna need valgusdioodid on nii väikesed. Pildil võrdlus tuletikuga.


Siis sulatasin liimipüssiga trükkplaaditüki mõõtja külge.


Valgus jäi tänu musta aluse tõttu ebaühtlane. Et seda vähendada, sulatasin liimipüssiga ka hajuti valgusdioodidele ette. Lõpptulemus näeb välja seesugune.

Küsimused - Probleemid: black.salupa@mail.ee